Bij veel Nederlandse architectenbureaus doet iemand de PR en marketing er naast of wordt er gewoon helemaal geen aandacht aanbesteed. Vaak blijft het bij het versturen van een persbericht bij de oplevering of het uitdelen van mooie platen met een ringetje er doorheen.
Maar het kan ook anders. En dan bedoel ik niet dat je bij elke fase in het ontwerp – ‘Kijk, we hebben het VO afgerond’ – persberichten de deur uit doet, wat nu bij bepaalde bureaus de trend lijkt te zijn.
Wanneer je bureau van een bepaalde omvang is en je in de smiezen hebt dat PR en marketing van belang is – bijvoorbeeld BIG – kun je niet zonder Communicatie Manager. Bjarke is zich hiervan terdege bewust – hij zet zichzelf in als marketinginstrument met zijn amuserende talks en zijn tot de verbeelding sprekende ontwerpen – en heeft dan ook een vacature voor Communicatie Manager open staan.
Taken en verantwoordelijkheden:
- belangrijke mensen in het bureau bijstaan bij het contact met de media
- assisteren bij het maken van boeken, e-books, gelegenheidstijdschriften
- overzicht houden op alle persuitingen en deze ook (in verschillende talen) maken
- onderhouden en ontwikkelen van een internationale perslijst
- schrijven, vertalen, redigeren en corrigeren van projectteksten
- samenstellen van projectinformatie/press pachages
- onderhouden en ontwikkelen van website en social media
- organiseren en managen van persevenementen (eerste paal, onthullingen en opening)
- organiseren van VIP bezoeken aan projecten voor verschillende doelgroepen
- opzetten van persbezoeken, fotoshoots, etc.
- assisteren bij het opzetten van bureauevenementen
Neutelings Riedijk Architecten heeft het ook door. Dit bureau heeft de openstaande vacature een grote grafische component gegeven. Erg interessant, zie het takenpakket:
- Verantwoordelijk voor alle aspecten van grafische vormgeving van bureaubrochures, bureaupresentaties, etc.
- Ondersteuning bij projectpresentatie en aanbestedingsdocumenten
- Ontwikkeling en opvolging van de website
- Ondersteuning en vormgeving van publicatiemateriaal en communicatieve uitingen
- Ontwikkeling van huisstijl
- Ondersteuning en assistentie bij PR en acquisitie: aanbestedingen, publicaties, tentoonstellingen, persrelaties, openingen, database,…
Wanneer je output als bureau groot genoeg is, heb je aan beide functies een dagtaak. Is je bureau stukken kleiner dan dat van Bjarke of Willem Jan, Michiel en Carl, dan huur je iemand hiervoor in. Want wil je je kansen op meer opdrachten vergroten dan moet je hier juist aandacht aan besteden. Lang niet elke architect beschikt echter over de competenties die bij bovenstaand takenpakket horen en daarnaast zal het nooit zijn prioriteit hebben.
Op Facebookpagina van BIG (27.283 likes, just saying) reageerde iemand op de vacature “and instead why aren’t you seeking architects?” Omdat die pas nodig zijn wanneer je meer opdrachten hebt binnengehaald. En daarvoor moet je communiceren.
Had ik deze niet via jou gevonden?!
http://failedarchitecture.com/2013/02/the-new-wave-or-why-we-drift-towards-the-shores-of-simplification/
Hai Sandor, dat kan wel kloppen :). Die blog gaat meer in over de inhoud van de boodschap die wordt gecommuniceerd. Mij gaat het er nu vooral om dat er wordt gecommuniceerd, dat architecten hun verhaal vertellen, wat dan ook mag zijn. En de manier waarop kan op verschillende manieren.
Powerhouse Company doet dat bijvoorbeeld met een tentoonstelling. Daarnaast zie ik dankzij Harald van der Sluys Veer (zelfgenoemd strategic communicator & business developer for the Creative Industry) steeds sneakpreviews van hun laatst opgeleverde villa voorbij komen. Powerhouse Compagny communiceert net als Bjarke Ingels, alleen op een andere manier met een andere boodschap.