Opdrachten van private beleggers

Waarom zou je meedoen aan aanbestedingen als je dat geld ook kunt steken in architectuur? Zo denkt Tim Vermeend over zijn architectuurpraktijk. Na een marktverkenning besloot hij zich te richten op private beleggers. En met succes: in de crisis is zijn bureau gegroeid naar 25 medewerkers.

cover

Maar hoe krijg je opdrachten van private beleggers? Lees in de derde editie van Architect Business hoe Vermeend dit voor elkaar heeft gekregen. Het interview met hem wordt geïllustreerd aan de hand van één van zijn meest recente projecten: het sprookjesachtige Paviljoen van De Dame aan het Paterswoldsemeer. Of het ook mogelijk was dat ik even met de opdrachtgever zou bellen. “Nee Merel, wanneer je met private beleggers werkt, is het waarborgen van hun privacy erg belangrijk. Ik kan ze je niet hun contactgegevens geven.”

Videomarketing voor architecten

Vervolgens gaat Stijn Poelstra (architectuurfotograaf) met Stijn Kemper (Powerhouse Company) in gesprek over videomarketing voor architecten. Architecten ontwerpen levensechte, driedimensionale producten. Als er iets geschikt is om te filmen, dan is het wel architectuur. Toch blijven architecten achter op het gebied van videomarketing: promotie door middel van video.

Next level portfolio

Op dit vlak onderscheidt Powerhouse Company zich van andere architectenbureaus. Poelstra is benieuwd wat het doel van deze video’s is en wie het bureau op deze manier wil bereiken. Kemper vertelt dat het voor hun een logisch gevolg was toen ze bezig waren met hun ‘next level portfolio’. Patrick Severein (LVB Networks) geeft tips wanneer je zelf video’s gaat maken: “een video van een meneer die vanachter zijn bureau heel geïnspireerd zit te vertellen, is NIET inspirerend”.

Talent

Het laatste onderwerp waar ik ben ingedoken is: hoe vind (en behoud) je talent? Architectuur is een mensen-business. Zonder goede mensen ben je nergens. Het is daarom van cruciaal belang dat je als bureau de juiste mensen in dienst neemt. Dankzij de stijgende vraag in de (bouw)markt zijn veel bureaus op zoek naar talent. David Gianotten en Eveline van der Grinten geven een inkijkje hoe hun bureaus talent selecteren, belonen en ruimte geven zich te ontwikkelen.

Flexibele schil

Daarnaast werken veel bureaus tegenwoordig met een flexibele schil: 80% van het personeel is in dienst en 20% wordt op projectbasis ingehuurd. Op deze manier kunnen bureaus inspelen op de veranderende werkvraag, waardoor je voorkomt dat je als bureau onnodig risico loopt door te veel personeelskosten.

10 do’s en don’ts

Samen met Business Manager Joost Koevoets (ELLBRU) heb ik een lijstje met 10 DO’s en DON’Ts opgesteld wanneer je als architectenbureau (tijdelijk) op zoek bent naar bouwkundig talent. Heb je bijvoorbeeld geen uitgebreide HR-afdeling of ben je niet werkzaam op een hogeschool of Universiteit waardoor je al vroeg talent kunt spotten? Dan is het erg belangrijk dat talent jou weet te vinden! Niet alleen via google, maar ook door gevestigd te zijn op een bereikbare locatie.

Geplaatst in: werk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s